baner

Poradniki - Odbiór samochodu z salonu

Każdy odbierający musi otrzymać od salonu protokół wyposażenia zgodny z zamówieniem. Zaczynamy od sprawdzenia zgodności nr nadwozia z dokumentami. Numery znajdują się za przednią szybą oraz pod maską.

ZEWNĘTRZNIE

Należy baczną uwagę zwrócić na karoserię. Wszelkie uwagi kierować od razu do sprzedawcy. Po podpisaniu protokołu nie będzie możliwości reklamowania uszkodzeń. Najlepiej zabrać ze sobą czujność grubości lakieru. Sprawdzamy:

  • powierzchnie metalowe i lakierowane (uszkodzenia, korozja),
  • ciśnienie w oponach (założyć kołpaki jeżeli takie są w wyposażeniu),
  • uszczelki ( zniszczenia, odklejenia) ( Zaślepki!!! ),
  • szyby oraz mechanizmy ich opuszczania (sprawność, rysy),
  • działanie wycieraczek i spryskiwaczy,
  • antenę
  • maskę przednią, część środkową samochodu oraz tył włącznie z bagażnikiem,
  • dopasowanie elementów karoserii,
  • działanie oświetlenia zewnętrznego,
  • działanie zamków,
  • dokręciamy nakrętki kół wg specyfikacji.

POD MASKĄ SILNIKA - SILNIK WYŁĄCZONY

Sprawdzamy:

  • poziom oleju,
  • poziom płynu hamulcowego,
  • poziom płynu do spryskiwaczy,
  • poziom płynu chłodzącego i chłodnicę,
  • sprawność akumulatora,
  • naciąg pasków agregatów.

WNĘTRZE

Sprawdzamy:

  • działanie mechanizmu regulacji foteli,
  • hamulec ręczny,
  • wszystkie światła,
  • zapalniczkę i zegar,
  • radio (radzę zabrać płytę CD, a kto ma wersję z gniazdem USB to pendrive'a),
  • ogrzewanie i klimatyzację oraz wywietrzniki,
  • sygnał dźwiękowy (i alarm),
  • wyposażenie (klucze, zapasówka, trójkąt, gaśnica, podnośnik).

POD MASKĄ - Silnik włączony

Sprawdzić pracę silnika na wolnych obrotach oraz poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów (jak to odfajkowali tzn, że nic nie robili przy aucie tylko przelecieli liste długopisem).

NA PODNOŚNIKU

Sprawdzamy:

  • poziom oleju w skrzyni biegów,
  • poziom oleju w przekładni głównej,
  • szczelność ukł. hamulcowego, zasilania paliwem, oraz chłodniczego,
  • opony( przecięcia i uwypuklenia),
  • przekładnię kierowniczą, zawieszenie kół, ukł. wydechowy oraz połączenia.( luzy, rozłączenia).

TEST DROGOWY

  • sprawdzić działanie układu hamulcowego (radzę też gdzieś na mokrym depnąć - ABS),
  • działanie sprzęgła,
  • działanie układu kierowniczego,
  • działanie pedału gazu oraz ogólne wrażenie mobilności auta,
  • działanie wskaźników,
  • upewnić się czy podczas prowadzenia nie pojawiają się trzaski, piski, stukot itp.

PO ZAKOŃCZENIU TESTU DROGOWEGO

Sprawdzić ewentualne wycieki. Po teście drogowym proponuję również sprawdzenie nr VIN własnego samochodu w bazie danych dealera, gdyż zdarzył się przypadek błędnego wpisania nr VIN.